In Manhattan staan parkeerplaatsen te koop voor wel een miljoen dollar. De schaarste aan parkeerplaatsen in Amsterdam is minder.

Prijzen voor parkeerplaatsen gaan door het plafond in de Verenigde Staten, schreef de Wall Street Journal vorige week. Het bewijs: twee nieuwbouwprojecten op Manhattan vragen 1 miljoen dollar voor één parkeerplaats. In grote steden als New York, San Francisco en Boston wordt de beschikbare parkeerruimte steeds schaarser.

Garages ombouwen

Dat komt bijvoorbeeld doordat lokale regelgeving is veranderd. Ontwikkelaars in San Francisco mochten tot voor kort maximaal één parkeerplaats per wooneenheid bouwen, en deden dat dan ook. Maar die bepaling is veranderd, waardoor nieuwe projecten nu vaak maar één parkeerplaats per twee appartementen hebben. Een plaatsje in het centrum kostte een paar jaar geleden nog 40.000 tot 70.000 dollar, maar kan nu wel 125.000 dollar opbrengen.

De schaarste komt ook doordat ontwikkelaars parkeergarages ombouwen tot appartementengebouwen. Zo werd een parkeergarage van vier verdiepingen in Manhattan verbouwd tot een complex van zeven wooneenheden, die voor 10 tot 28 miljoen dollar op de markt komen. Om aan het bestemmingsplan te voldoen deden de ontwikkelaars twee privéparkeerplaatsen bij ieder appartement.

Geen gelijke tred met huizenprijs

Hoe zit dat in Nederland, in de heetste huizenmarkt – die van Amsterdam? Oscar Meeuwsen, makelaar bij de Amsterdamse Makelaardij Broersma, herkent het Amerikaanse beeld niet. De prijs van een parkeerplaats in de hoofdstad loopt uiteen van 7000 euro, bijvoorbeeld op IJburg, tot wel een ton in het centrum. Maar de prijzen van parkeerplaatsen lopen niet zo sterk op als die van huizen, geeft Meeuwsen aan. “Het parkeerprobleem in Amsterdam is niet zo groot als op Manhattan”, zegt de makelaar.

Waar in grote steden in Amerika parkeergarages worden omgebouwd tot appartementen, is in Amsterdam het omgekeerde het geval: bij nieuwe projecten zijn ontwikkelaars verplicht parkeergarages aan te brengen. De voorraad parkeerplaatsen wordt daarom volgens Meeuwsen niet kleiner.

Rijke klanten rijden geen blokje om

Voor het topsegment van de markt hóórt een eigen parkeerplaats er eigenlijk bij, zegt Meeuwsen. “Die klanten willen vanuit de garage in de lift naar hun appartement kunnen stappen”. Vooral kopers die in het buitenland hebben gewoond of van buitenlandse afkomst zijn willen dat graag, beaamt de makelaar. “Die hebben geen zin om door de buurt te rijden op zoek naar een plekje.” Ze rijden ook vaak duurdere auto’s – die zet je ook niet zomaar ergens neer.

Misschien is een concept uit Miami voor dat marktsegment interessant. De Porsche Design Tower daar is helemaal rondom de auto ontworpen, schrijft de WSJ. In ieder van de 132 appartementen is een parkeerplaats, die zichtbaar is vanuit de woonkamer, afgeschermd door een brandvrije glazen wand. De parkeerplaats is bereikbaar is per autolift. In het complex zijn ook 'man-caves' te koop (vraagprijs: 1,5 tot 2,5 miljoen dollar) met plek voor een bar, een biljart en tot wel negen auto's.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl